Har du ett vinnande erbjudande?

Lyssna först på introduktionen av Charles Whitmore III (ca 1 minut). | Intro Erbjudandet

An offer you can’t refuse

Två av de vanligaste orsakerna till att småföretag inte lyckas attrahera kunder i tillräckligt stor utsträckning är att:

  • de inte riktar sig till en tydlig och avgränsad målgrupp
  • erbjudandet inte är starkt nog

I dag ska jag skriva lite om den senare orsaken.

Erbjudandet är grunden i all marknadsföring. Det berättar vad det är du säljer, varför man ska köpa produkten/tjänsten och varför man ska köpa från just ditt företag. Vi tar IKEA som exempel. IKEA:s erbjudande skulle kunna sammanfattas med orden: ”Funktionella och designade möbler till lågpris”. För att ett erbjudande ska vara starkt krävs att det är:

  • Önskvärt: Erbjudandet måste bygga på målgruppens behov, önskemål, begär eller problem (som du kan lösa). Se till att inte bli en av de där företagen som tar fram världens coolaste tekniska lösning bara för att – fem miljoner kronor senare – inse att ingen vill ha den. Kom också ihåg att dina kunder köper på känslomässiga grunder, och motiverar köpen rationellt. Bygg därför erbjudandet och din marknadsföring på emotionella grunder. Continue reading Har du ett vinnande erbjudande?
11 okt 2010