Fyra grundpelare för framgång

I varje bransch finns det både framgångsrika och mindre framgångsrika företag. Varför lyckas vissa med det som andra inte lyckas med?

-    Superentreprenörernas framgångsformel

Grundpelare för framgång

4 grundpelare för framgång

Jag vet, du vill ha snabba resultat, genvägar och tips som du kan omvandla till resultat i dag. Tyvärr fungerar sällan genvägar till framgång och rikedom. I dagens hektiska samhälle med ett överflöd av information måste man ibland ta ett steg tillbaks till det som är fundamentalt för framgång.

De flesta småföretag som överlever når aldrig den framgång som de eftersträvar. Det verkar som att ”överlevnad” är det huvudsakliga målet för Sveriges småföretagare. Samtidigt finns det i varje bransch något företag som är så framgångsrikt att de tjänar tio eller tjugo gånger mer än de som tjänar minst i samma bransch.

Vad är det egentligen som skiljer ”agnarna från vetet”? Är det verkligen de senaste tricksen i AdWords, om du använder Twitter eller inte, designen av din hemsida, en välskriven affärsplan? I think not…
I dag ska jag bara ge dig fyra råd. Det är de råd som jag anser är viktigast för att nå framgång, oavsett vad du vill lyckas med. Du har garanterat hört råden tidigare, men eftersom du läser den här artikeln har du med största sannolikhet inte bemästrat dem. Följ de här grunderna och jag lovar att du är på väg mot resultat som du aldrig tidigare har varit i närheten av.

Varning

Innan du läser råden vill jag utförda en varning. De två första råden som kommer är de viktigaste. Det är samtidigt de råd som många har svårast att ta till sig eftersom de kan kännas som trams och ”lull-lull”. Men sanningen är att alla som har blivit riktigt framgångsrika använder sig av dem. Så innan du avfärdar dem så bör du kanske fundera över vilka stora och långsiktiga framgångar du har nått utan dessa verktyg:

  • Hur många SM-guld ligger och skräpar hemma hos dig?
  • Hur många miljoner har du på ditt bankkonto?
  • Kan du ta semester när du vill, resa var du vill och stanna hur länge du vill?

Oavsett hur du mäter framgång så kommer du att nå mycket bättre resultat om du kan ta till dig de här fyra råden och lära dig att använda dem kontinuerligt i ditt liv.

1. Vision

”I have a dream…”

- Martin Luther King Jr

För det första måste du ha en vision. Visionen ska måla upp din önskade framtidsbild. Tänk långsiktigt och vågat. Först när du känner dig supermotiverad har du hittat rätt. Du ska inte kunna läsa din visionsbeskrivning utan att bli så upprymd att du genast vill sätta igång att jobba. Har inte din visionsbeskrivning den verkan så är det bara att börja om.

Ett snabbtips är att ”tänka med hjärtat” i det här skedet. Jag skulle aldrig i mitt liv kunna komma på en vision som attraherade mig om ämnet handlade om bokföring eller matlagning. Men det är jag. Förhoppningsvis har du inte startat ett företag för att syssla med något som du hatar. Om du inte har startat ditt företag ännu så se till att svara på de här frågorna först:

  • Vad brinner du för?
  • Vad älskar du att göra?
  • Vad är du bra på?
  • Vad kan och vill du bli bra på?

En stark vision skapas ofta i mötet av det man vill och det man kan.

Har du redan ett företag men saknar en stark vision så bör du fundera på varför du startade ditt företag från början.

  • Vad var det som kändes så rätt?
  • Vilka drömmar hade du när du startade ditt företag?

Försök att hitta den känslan och återkoppla till den. Du kanske inte alls känner dig inspirerad av dina gamla drömmar. Känn efter om du har nya drömmar som ditt företag kan uppfylla. Finns inte drivkraften och glädjen kvar alls är det svårt att skapa en stark vision. Jag anser att det är bättre att sälja sitt företag och starta ett nytt, än att jobba vidare med något som bara känns tråkigt och betungande. Man blir aldrig riktigt bra på något som man inte gillar att göra, och du har inte råd att vara medioker på det du ska livnära dig på.
De allra flesta småföretag saknar en vision, eller så har de en trött och ostimulerande visionsbeskrivning som är gömd i en pärm eller byrålåda . De få entreprenörer som blir multimiljonärer har alla haft en vision som drev dem framåt. Visionen har varit på deras näthinna varje dag. Vartenda strategiskt beslut har tagits med hänsyn till visionen. Se till att du också har en vision som driver dig till framgång.

2.    Mål

”There is no achievement without goals.”

- Robert J. McKaine

För det andra så måste visionen sedan översättas i specifika mål och delmål så att du har något konkret att jobba mot. Utan mål kommer du aldrig att nå långt med ditt företagande. Att målen ska vara SMART:a (Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsbestämda) har vi redan hört till leda. Men jag vill att du byter ut ”realistiska” mot ”orealistiskt positiva”. Realistiska mål är tråkiga och oinspirerande. Vad händer om du bryter ner din inspirerande vision till något oinspirerande? Allt kollapsar. Du tappar drivkraften.
Nu suckar de som har gått på kurs och lärt sig hur man sätter SMARTA mål. ”Men det är ju meningslöst att ha orealistiska mål. Målen ska vara realistiska men utmanande”. Är det verkligen det?

Målsättning är per definition något som ligger i framtiden. Man måste alltså ha en spåkula för att kunna veta om ett mål är realistiskt eller inte. Eftersom ingen har en spåkula så måste vi dra slutsatsen att målsättning är en spekulativ aktivitet. Vi kan inte använda spekulativa aktiviteter till att kontrollera eller styra vår verksamhet, åtminstone inte på det sätt som är traditionellt. Om vi tror det lurar vi bara oss själva. Genom att sätta orealistiska mål tvingas vi att tänka i helt nya banor. Ett exempel:

Christian Rudolf från Disruptive berättade på Twitter om sitt ”orealistiska mål”: 1 miljon backlinks till sina hemsidor. Det kanske är ett realistiskt men utmanande mål för ett multinationellt företag. För Christian är det definitivt mer än så. Det är ett orimligt positivt mål. Men det inspirerar honom, och ännu viktigare: det tvingar honom att hitta kreativa lösningar som han aldrig hade kommit på om han hade nöjt sig med ett realistiskt mål.

Målsättning handlar inte om att styra och kontrollera. Det handlar i stället om att inspirera, motivera och utmana. Om att skapa drivkraft och energi. Framförallt handlar det om att göra visionen mer konkret. Utgå därför alltid från din vision när du sätter mål och arbeta dig bakåt. Börja med målen på 10 års sikt. Sedan 5 år, 3 år, 1 år och till sist kortsiktiga mål. Det här är det enda sättet att göra visionen ”verklig”.

Gör inte misstaget att sabotera kraften i din vision genom att bryta ner den till mål som får dig att gäspa.

3.    Strategi

”I can’t change the direction of the wind, but I can adjust my sails to always reach my destination.”

- Jimmy Dean

När du har formulerat dina mål blir nästa steg att ta fram en strategi som tar dig dit. Om målet är destinationen så är strategin din karta. När man skapar sin strategi finns det många faktorer att ta hänsyn till och många fallgropar, men hellre en ofullständig strategi full av brister än ingen strategi alls.
Strategi handlar delvis om planering, men det handlar inte så mycket om att följa en plan. Det handlar mer om att se på saker ur ett strategiskt perspektiv. Strategiskt tänkande innebär att du ser på ditt företagande med följande perspektiv:

  • Lång sikt i stället för kort sikt
  • Helheter och inte delar (systemtänkande)
  • Utväxling (hur du får maximal utväxling på dina resurser)
  • Hypoteser som kan testas

Strategisk tänkande handlar mer om att ställa rätt frågor än om att hitta rätt svar. Många småföretagare har så fullt upp att de bara springer från den ena uppgiften till den andra, utan att hinna tänka efter om de gör rätt saker på rätt sätt.  När du har en strategi kommer du att se skogen, inte bara alla träden. Det blir lättare att ta beslut och du går från att känna dig splittrad till att vara fokuserad. Du kommer veta vad du ska göra för att nå dina mål. Men tro inte att din strategi är skriven i sten. Allting är i förändring och därmed även din strategi.

4.    Handling

“Vision utan handling är en dagdröm. Handling utan vision är en mardröm.”

– Japanskt ordspråk

Ingen har blivit framgångsrik utan handling. Inget spelar någon roll om du inte gör saker. Samtidigt är handling utan mål och strategi ren och skär idioti. Att agera i blindo kanske kan leda oss någonstans, men aldrig dit vi vill. Men när du har skapat din strategi så kommer varje handling du gör att leda dig ett steg närmare ditt mål. Och för varje mål du når är du ett steg närmare din vision.

Det är vägen från överlevnad till framgång.

Rebel Business Consulting startades för att hjälpa dig med den här framgångsresan. Min affärsidé är att hjälpa fler småföretagare med att kunna leva sin dröm. Min vision är att vara det självklara valet för småföretagare som vill nå framgång – oavsett hur framgång definieras. Mina verktyg är systematiska genomgångar och optimeringar av ditt företags vision, mål, strategi, affärsmodell, marknadsföring och försäljning. Inget bullshit, bara rådgivning som ger resultat. Hör av dig i dag för att börja din framgångsresa.

 

ps Det som fungerar kräver ofta lite mer av oss och det är nog just därför som så få är framgångsrika. Se det som en fördel, det innebär ju faktiskt att du har chansen att utmärka dig.

8 nov 2010