Den Perfekta Entreprenören

Framgångsfaktorer för entreprenörer är alltid ett hett ämne. Vilka egenskaper, kunskaper och erfarenheter bör en entreprenör ha för att nå framgång? Kraven är många om man lyssnar på vad som skrivs på nätet.  Men finns verkligen den perfekta entreprenören?


Finns den perfekta entreprenören?

Den perfekta entreprenören

Den perfekta entreprenören ska vara:

  • Handlingskraftig: Agerar snabbt. Kort väg från tanke till handling.
  • Problemlösare: Tänker ofta och mycket. Löser både egna och andras problem.
  • Optimistisk: Tror på sig själv och ser möjligheter där andra ser hinder.
  • Analytisk och ha kontroll på verksamheten: Måste veta vad som ger resultat och utvärdera vad som fungerar och inte fungerar.
  • Social: Har lätt för att få vänner, samarbeta och sälja.
  • Självständig: Behöver ingen chef för att få saker gjorda.
  • Hårt arbetande: Lata entreprenörer = fattiga entreprenörer.
  • Motiverad: Drivkraft och glädje.
  • Erfaren av verksamheten som ska startas.
  • Passionerad: Brinner för sin sak.
  • Tålmodig: Orkar jobba vidare även när resultaten tar tid.
  • Riskbenägen: Vågar ta kalkylerade risker
  • Kreativ: Entreprenörskap handlar om att skapa något nytt.
  • Självsäker: Vågar tro på sig själv, vågar utmana, vågar förlora och vågar vinna.
  • Ansvarsfull: Skyller inte på något. Tar ansvar för sin egen framgång.
  • Nyfiken: Letar hela tiden efter nya saker att lära sig.
  • Lärorik: Vill lära sig och kan lära sig.
  • Tursam: Viss framgång kan inte förklaras med annat än rätt tajming och en hel del tur.
  • Beslutsam: Vågar ta (genomtänkta) beslut.
  • Visionär: Kan måla upp en bild av en önskvärd framtid att sträva mot.
  • Erfaren av företagande
  • Erfaren av branschen
  • Orädd för att misslyckas: Tycker inte om att misslyckas men vet att det är en möjlighet när man försöker vinna.
  • Rik:eller åtminstone rik nog för kunna finansiera en start-up.
  • Duktig på att delegera
  • Modig: Vågar testa sin affärsidé, vågar riskera att misslyckas, vågar att konkurrera mm.
  • Snygg. Vi lägger till snygg på listan för att göra listan ännu mer absurd. Studier har visat att snygga personer lyckas bättre i affärer, så den här faktorn har lika stort berättigande på listan som någon annan faktor.

Jag håller inte med om allt på listan men det speglar ganska väl det som skrivs om ”den perfekta entreprenören”. Slutsatsen man kan dra med en gång är att framgångsrika entreprenörer är superhjältar. Att någon överhuvud taget har lyckats som egen företagare är för mig en gåta. Om det inte finns ett annat sätt att se på det här förstås…

På andra sidan om det generella

Risken med den här typen av generella beskrivningar om entreprenörskap är att:

  • Potentiella entreprenörer skräms bort
  • Entreprenörer känner sig begränsade av sin egen förmåga

Det är inte direkt omöjligt att potentiella entreprenörer blir rädda när de ser de enorma kraven som helt plötsligt ska ställas på dem. Listorna kan uppfattas som krav och om man inte besitter alla egenskaper/kunskaper känns det omöjligt att starta eget. Entreprenören som redan driver ett företag kanske ser listan som en ursäkt till att inte satsa hårdare och sträva mot sina drömmar. ”Det är ingen idé, jag är varken snygg, tålmodig eller beslutsam. Snyft!”

I verkligheten är listorna förstås inga krav. Egenskaperna som beskrivs tenderar i stället att antingen vara en lista över författarens bästa egenskaper/kunskaper/erfarenheter, författarens önskade (och kanske saknade) egenskaper, eller en kombo. Låt oss se lite närmare på några av de föreslagna egenskaperna och kompetenserna som nämns i bloggosfären om ”den perfekta entreprenören”.

Den handlingskraftiga entreprenören

Handlingskraft är inte alltid bra

Ta till exempel egenskapen handlingskraftig. Handlingskraft känns intuitivt väldigt viktigt för en entreprenör, men i sig är handlingskraft inget positivt. Ta till exempel min treåring: han är enormt handlingskraftig, men jag skulle knappast låta honom ta över mitt företag för det. Det är först när handlingskraften kombineras med andra önskvärda egenskaper som det blir något bra. Innan vi agerar behöver vi bland annat veta var vi är på väg och helst också ha en uppfattning om hur vi ska ta oss dit. Först då kan vi utföra rätt handlingar, eller åtminstone så rätt som möjligt utan att ha tillgång till en kristallkula.

Om vi kan identifiera ” rätt handlingar” leder det oss givetvis närmare våra mål, men det krävs även någon form av moralisk kompass för långsiktig framgång. Annars kan ”rätt handlingar” bli ”rätt otäckt”. Bilden ovan är förstås ett skräckexempel för tydlighets skull. Men även i grunden godhjärtade människor kan förstöra för sig själva om de inte tydliggör sina intentioner och ser till att ta hänsyn till alla berörda (intressenter). Entreprenörer som har som enda uppgift att bara tjäna pengar har glömt att ta hänsyn till detta. Det finns många exempel på företag som har kraschat bara för att de glömde bort etik & moral, men det är en annan historia. Handlingskraft är annars en positiv egenskap för entreprenörer, men det förutsätter att handlingarna leder mot ett mål, och att målet är i linje med vad kunder och övriga intressenter önskar.

Entreprenörskap: Agera eller kontrollera?

Den schizofrena entreprenören

Den perfekta entreprenören ska dessutom vara både handlingskraftig och ha kontroll. För mig låter det här som motsatser. De handlingskraftigaste personerna som jag känner kan knappast anklagas för att vara kontrollfreaks. De skjuter från höften, kollar om de träffade, korrigerar och skjuter igen. De personer i min bekantskapskrets som kanske inte är riktigt lika handlingskraftiga är å andra sidan mer noggranna och analytiska. De förbereder sig bättre och försöker göra rätt från början. Vad är bäst? Inte vet jag. Det finns fördelar och nackdelar med båda personligheterna. Jag tror att det viktigaste är att man utnyttjar det man är bra på och är medveten om det det man är sämre på.

Den erfarna entreprenören

Oerfarna entreprenörer kan vara de farligaste konkurrenterna

Entreprenörskap: Risken med erfarenhet

”Experience is simply the name we give our mistakes”

- Oscar Wilde

Erfarenhet är givetvis bra, förutsatt att man lärt sig något av sina tidigare erfarenheter. Det låter självklart. Klart man lär sig av sina erfarenheter. Eller? Alla har vi druckit lite för mycket någon lördagskväll. Men ingen har väl gjort om samma misstag igen? Tänkte väl det.

Erfarenhet är ingen garanti för att vi inte gör om våra misstag. Det är inte erfarenhet i sig som är viktigt, det är visdom. Visdom är kombinationen av erfarenhet och reflektion. Vi kan ha hur mycket erfarenhet som helst, men det är först när vi tar oss tid att reflektera över orsak och verkan som vi skapar förståelse. Utan reflektion kan vi dra helt fel slutsatser av en erfarenhet.

Men erfarenhet kan även lägga krokben för vår potentiella framgång. Erfarenhet bygger på historik och gamla lärdomar. Ibland är det viktigare med nytänkande och det kan vara lättare att komma på nya produkter, tjänster, processer och metoder när man inte begränsas av ”gammal kunskap”.

Här kommer vi in på ett begrepp som kallas för ”mentala modeller”. Definitionen av mentala modeller är ”de djupt rotade antaganden eller mentala bilder som inverkar på hur vi tolkar världen och hur vi agerar”. Vanligtvis används mentala modeller för att förklara varför det är så svårt att få till organisatorisk förändring, men det kan lika väl appliceras på entreprenörskap. När en ny spelare går in i en bransch kan de inte branschens normer, beteenden och koder. Det kan förstås innebära att den nya spelaren inte blir bästis med branschkollegorna, men det kan också innebära att han/hon revolutionerar branschen.

Den motiverade entreprenören

Är en bra entreprenör ALLTID motiverad?

Även superentreprenörer tappar motivationen då och då

En annan ”sanning” säger att entreprenörer måste vara motiverade. Det här är en sanning med modifikation. Motivation är inte något statiskt, det kommer och går även för den mest engagerade entreprenören. Men för att få någon slags långsiktig motivation, inspiration och glädje för ditt företag gäller det att du sysslar med något som du gillar. Motivation hänger ihop med passion och optimism. Hjärtat, inte hjärnan, är viktigast i det här fallet.

Slutsats

Jag skulle kunna argumentera både för och emot varenda punkt på listan jag startade med, men det här är antagligen redan en alldeles för lång artikel för att någon ska orka läsa den. Jag hoppas att poängen är gjord: Fokusera inte så mycket på egenskaper, personlighet, erfarenhet och branschkunskap när det gäller dina entreprenörsdrömmar. Egenskaper och personlighet handlar främst om gener. Men på samma sätt som att man inte föds till ledare så föds man inte heller till entreprenör. Entreprenörskap går att lära sig. Men det är ingen exakt vetenskap och det finns inga svar som gäller för alla.

Vi är alla olika. Vi har olika bakgrund, erfarenhet, kunskap och så vidare. Om alla människor hade varit exakt likadana så hade det bara funnits en handfull företag i hela världen, eftersom mänskligheten inte hade kunnat generera fler affärsidéer. Dessutom hade de här få företagen drivits på nästan exakt samma sätt.

Det är din unika sammansättning av personlighet, kompetens och erfarenhet som gör att ditt företag kommer bli något speciellt. Låt dig inte avskräckas av alla ”krav” som verkar finnas på entreprenörer. Gör det du är bra på och gillar så är chansen stor att du kan lyckas. Glöm inte heller att våga visa det som är unikt med dig och ditt företag för dina kunder. Chansen är att de vill bli dina kunder just därför att de gillar dig. (Läs mer om det här i gratisguiden: ”Hitta dina drömkunder”. Du hittar formuläret längst upp till höger)

Läs gärna bloggar och böcker som beskriver framgångsfaktorer för företagande, men kom ihåg att det är generella råd, inte sanningar. Var kritisk och utvärdera om råden passar just dig. Det viktiga är att veta vem man är, så att man kan dra nytta av sina styrkor och be om hjälp (eller anlita hjälp) med de områden där man är svagare. Listan ovan kan vara ett hjälpmedel för att identifiera vad som är dina styrkor och svagheter. Den perfekta entreprenören finns i miljoner former och skepnader. Resan mot framgång handlar om att försöka uppnå sin egen potential. Den som lyckas med det är alltid framgångsrik.

Några intressanta länkar i ämnet ”Den perfekta entreprenören”:

Christian Rudolf, på Disruptive: tre viktiga entreprenöriella egenskaper

Fredrik Lyreskog på Wolber: checklista om vad som krävs för att starta eget

Eve Tahmincioglu på Entrepreneur: Can you make it as an Entrepreneur?



Vad tycker du?

Vad tycker du är viktigt för att nå framgång som entreprenör?

ps Din dag kommer att bli extremt mycket bättre om du klickar på ”Share”-knapparna. ;) Tack!

  • Rudolf

    Känslor är kroppens starkaste muskel, när de är i synk så brukar det lösa sig för känslor kan göra att du springer i flera år utan att bli trött!

  • http://grenfeldt.com Jonas

    Själv brukar jag sammanfatta det med
    Vision
    Passion
    Motivation

    Ett mycket bra inlägg för övrigt som alla blivande entreprenörer borde läsa. Det är lätt att fastna i vad som står i böckerna, men man måste ju också komma ihåg att många av de allra mest framgångsrika entreprenörerna i världen är sådana som vågade utmana traditionell kunskap och det som står skrivet!

  • http://www.rebelconsulting.se/bloggrebell/ Jonas Lindelöf

    Poetisk sanning :)

  • http://www.rebelconsulting.se/bloggrebell/ Jonas Lindelöf

    Bra sammanfattning Grenfeldt! (och tack!)

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Bra post! Den perfekta entreprenören finns lika lite som den perfekta människan. Det är summan av entreprenörens inställning och hans handlingar kryddat med lite tajming eller tur som avgör hur ”perfekt” han lyckas. Den svåraste egenskapen en entreprenör behöver är uthållighet, du vet droppen urholkar stenen om den får hålla på tillräckligt länge. Jag tror att många underskattar hur lång tid det tar att bli lönsam och dukar under på vägen för att man själv eller omgivningen (läs familj) inte pallar.

    Jag har gjort alla misstagen man kan göra som entreprenör och skrivit om mina erfarenheter här: http://nolingo.se/10-konkreta-rad-till-blivande-entreprenorer /Peter

  • http://www.rebelconsulting.se/bloggrebell/ Jonas Lindelöf

    Bra uppföljning på den här posten Peter. Själv gör jag just nu misstag nr 3 på din lista, men med 9 av 10 rätt kanske det kan gå vägen ändå ;)

  • http://www.nolingo.se/ nolingo

    Ouuhh, trean är tuff :)

  • http://twitter.com/tkj Tommy k Johansson

    Ha! Anser mig träffa rätt på alla punkter. Speciellt sista.

    Edit: Jäkligt bra post förresten… :)

  • http://www.rebelconsulting.se/bloggrebell/ Jonas Lindelöf

    :) Bara att gratulera.
    Själv var jag hos en usel frisör i går och räknar nu med att min omsättning kommer att sjunka dramatiskt de närmaste veckorna. Funderar på om man kan stämma frisören för bortfall av inkomst? Funkar det så blir nästa stämning riktad mot föräldrarna…
    …och tack!

  • http://www.rebelconsulting.se/bloggrebell/ Jonas Lindelöf

    Tell me about it… :)

  • http://blogofceder.se Eric Ceder

    Klockrent inlägg som nyanserar bilden. Tror precis som du att det handlar om att hitta sitt sätt att lyckas. I min värld och för min egna personliga utveckling har det enskilt viktigaste för mig varit förmågan att vilja lära sig och att förbli nyfiken på mig själv och min omvärld. Eller som de säger; ”Its what you learn when you think you know it all that counts”.

    Är jag öppen för nya lärdomar, kan jag sedan själv aktivt välja vad jag vill göra med dem. Antingen agerar jag på dem och förändrar min approach eller tankesätt eller också så fortsätter jag som vanligt. Poängen är, att ju mer jag lär mig, desto större chans har jag att ta ett eget beslut och inte bara agera på autopilot. Skrev lite mer ingående om det här; http://blogofceder.se/no-try-not-do-or-do-not-there-is-no-try/

    Tack för ett välskrivet inlägg.

  • http://www.rebelconsulting.se/bloggrebell/ Jonas Lindelöf

    Tack för bra kommentar! Ord att leva efter: Try not. Do!

  • http://infora.se Martin Infora.se

    Frågan är ju om det inte skulle finnas fler framgångsrika entreprenörer i det här landet om det fokuserades mer på skapande och affärsmodeller än på listor och navelskådande. ;) Man blir inte mer framgångsrik i sina ventures ju fler saker man kan bocka av i en checklista.

  • http://www.rebelconsulting.se Jonas Lindelöf

    Antagligen. Att läsa listor och ägna sig åt navelskådande blir ingen rik av. Om du kan skapa en fungerande affärsmodell för detta så slå mig en signal omgående.

  • http://twitter.com/persak Per Karlsson

    Spot on! Bilden som målats upp är sjukt snedvriden. Och det faktum att vi i Sverige har sämre siffror än våra grannländer i antal nystartade företag är inte särskilt överraskande.

    Sunt förnuft står högst upp på min lista.

  • http://www.rebelconsulting.se/bloggrebell/ Jonas Lindelöf

    Sunt förnuft räcker långt. Ganska långt. Ibland. ;)

  • http://www.rebelconsulting.se/bloggrebell/ Jonas Lindelöf

    Hör av dig omgående om du lyckas skapa en fungerande affärsmodell för navelskådande.

  • http://mattiasgronborg.com Mattias Grönborg

    Intressant blog post!