Valet 2010: Läxan alla småföretagare måste lära sig

När det här skrivs är det drygt 6 timmar kvar tills vallokalerna stänger. Alliansen har ett klart försprång i de senaste undersökningarna, men trots det skriver bland annat SVT om att det är upplagt för en rysare i kväll. Överallt kan man läsa om att massvis av väljare är ovissa in i det sista. Vad beror det här på?

Småföretag och värderingar

Värderingar - ditt nya konkurrensmedel

Värderingar vs Sakfrågor

Jag minns första gången jag skulle välja. Jag var 18 år och min värld kretsade kring fotboll, fester och tjejer. Politik låg knappast på min topplista över intressen. Men väluppfostrad som jag var (hmm) så var det självklart att rösta. Eftersom jag inte var särskilt insatt började jag läsa på. Jag läste valmanifest och tidningsartiklar och kollade på varenda tv-debatt. Resultatet var att jag blev mer och mer förvirrad. Min kära pappa, som är lärare i b la Samhällskunskap (så hette det iaf på min tid), ställde då en viktig fråga till mig som förändrade allt i ett slag:

Om du bortser från alla sakfrågor, vad är det som verkligen är viktigt för dig?

Plötsligt kunde jag se igenom alla vallöften och alla retoriska knep. Det handlade om grundvärderingar. Vilket parti hade samma grundvärderingar som jag?

Värderingar säljer

Sakfrågor kan locka väljare, men till slut är det värderingarna som avgör. Om du inte tror mig tycker jag att du ska fundera på vad det är som gör att Sverigedemokraterna är i princip lika stora som Folkpartiet, Centern, Kd och Vänstern. Det är knappast deras välformulerade sakfrågor. Är man främlingsfientlig finns det bara ett parti att rösta på. Sverigedemokraterna har varit väldigt tydliga med sina värderingar och det har gjort att de har hittat sin målgrupp. När de flesta partier drar sig mer och mer mot mitten kommer det alltid lämnas utrymme åt extrema partier.

Hur sticker ditt företag ut från mängden?

I en konkurrensutsatt värld räcker det inte att marknadsföra ditt företags kunskap och kompetens för att attrahera kunder. Bruset är för stort och dagens kunder är luttrade. De tror inte på uttalanden i stil med ”bäst i Sverige”.

Det är ingen nyhet att marknadsföring handlar mer och mer om relationer. För att skapa en relation med en kund krävs trovärdighet, men viktigare ändå är att kunden fattar tycke för dig och ditt företag. Kolla på Apple. Sorry alla Apple-fans, men Apple gör faktiskt inte världens bästa grejer. Däremot är de nog bäst i världen på att få folk att älska dem. Det är inte bara designen som gör det, även om det är en viktig faktor. Apple står för något, och därmed skiljer de sig från mängden. Apple vill vara det ”innovativa, coola och roliga” företaget (nåja, det här går att analysera djupare, men ni hajar poängen).

Hur är det i din bransch? Är de flesta företagen ganska lika varandra? Konkurrerar alla med nästan samma ”benefits” (fördelar)? Min ”gissning” är att det är så, eftersom det ser ut så här i varenda bransch. Det finns några få företag som sticker ut hakan och visar vad de verkligen står för, men annars är det likhet som är normen. De få som sticker ut hakan och berättar vad de står för kommer, liksom Sverigedemokraterna, inte att få alla röster (kunder) men de kommer få en större andel av kakan än om de försökte ”gå mot mitten”, det vill säga försöker härma alla andra i branschen.

Vad står ditt företag för?

För att undvika att dina potentiella kunder står och velar på samma sätt som väljarna till valet 2010 måste du visa vad du och ditt företag står för. Vilka värderingar har företaget? Hur ska ni kommunicera dem på bästa sätt? Värderingar är ett konkurrensmedel och ett sätt att differentiera sig från massan. Vill du synas år 2010 så gäller det att stå för något och visa det högt och tydligt.

ps Jag hoppas för övrigt att undersökningarna har överskattat stödet för Sverigedemokraterna. Det känns både tråkigt och obehagligt om var femtonde person som man möter är främlingsfientlig.
Länkar:

Rösta nej till hatet (Expressen)

Därför gillar vi olika (Aftonbladet)